Pages

Sunday, May 9, 2010

Moo-jar-har-dah

Assalamualaikum wbt..

Just wanna share this piece.. =)

Berkata Imam Abu Taimiyah :

Jihad pada hakikatnya ialah berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai apa yang diredhai Allah dari keimanan dan amal soleh dan berusaha menolak atau menentang perkara yang dimurkai Allah sama ada kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan.

Menurut Sayyid Abdul-A'la al-Maududi:

"Setiap orang yang berusaha meninggikan kalimah Islam dengan menggunakan segala yang ada padanya daripada harta benda, jiwa raga, pena (penulisan) dan lidah (bercakap atau berdakwah), maka ia tanpa ragu lagi tergolong dalam orang yang berjihad di jalan Allah dengan pengertian jihad yang umum......"


Jihad dengan perngertian yang umum (menurut syara') :

"Segala daya usaha dan segenap kekuatan yang dicurahkan untuk menegakkan hukum atau perintah Allah di atas muka bumi ini dan membersihkan segala Taghut yang menjadi penghalang kepada jalan dakwah."

Jihad umum ini terbahagi kepada 5 jenis :

1. Jihad mali (harta)
2. Jihad tablighi (menyampaikan dakwah)
3. Jihad ta'limi (pembelajaran)
4. Jihad siyasi (politik)
5. Jihad Qital (peperangan)

Buat sahabat-sahabat di luar sana (di GMT+2 khususnya, dan lain-lain time zone), yang akan berhadapan dengan imtihan ataupun sedang berhadapan dengan imtihan, jika tengah terasa down straight to the drain, stress, tekanan perasaan dan apa-apa yang sama waktu dengannya, meh la kite same-same ambil booster dose: set balik niat kita, ingat kewajipan kita (i.e-j.i.h.a.d), di mana kita secara automatik & autokratik jatuh pada kategori ke-3.

Dah siap setting? Bagus.. =)
Maka dengan ini, come hell or high water, even if you fail, you will accept it as you know that He knows what's the best for you. If you cannot make things work, make the best out of it.

Just some random thoughts in a boring night.. Got to reflect myself a little. Alhamdulillah..

(Btw, all the written pieces were copied from the good book Peperangan Rasulullah SAW by Hj Ahmad Adnan Fadhil & Hj Riduan Mohd Nor)

3 comments:

  1. Alhamdulillah.. shukran diyana for sharing such beautiful ideas.... I like the Jihad ta'lim the most!! yeah... Insya ALLAH together we face the exams this coming June and July

    ReplyDelete
  2. jzkk diyana for this meaningful entry :)
    semoga kejayaan milik kita semua :)

    ReplyDelete
  3. Yana...ni aku Izni..hehehehe...x sngka ko ade blog gak...follow laa aku...hehehhe

    ReplyDelete